Thursday, September 12, 2013

FOLIC ACID : Hindari Kecacatan Pada Bayi


Syukur lah, walaupun saya sekarang ni semakin hari semakin sarat, usia kandungan juga sudah 7 bulan untuk anak ke-4, tapi saya masih ingin mencari maklumat dan share di sini untuk makluman anda semua.

Bagi yang baru mengandung, saya ucapkan tahniah. Sesungguhnya pengalaman mengandung ini amat indah terutama bagi yang menginginkan zuriat sendiri, lebih-lebih lagi apabila bayi dalam kandungan sudah mula menendang-nendang dan anda mula merasai pergerakkannya.



Ok, berkenaan Folic Acid yang dibekalkan oleh doktor apabila wanita mengandung mendapatkan pemeriksaan berkala di klinik kerajaan ataupun swasta merupakan salah satu UBAT yang penting dan perlu di makan mengikut jadual ( nasihat untuk diri sendiri juga ). 



Acid Folic merupakan vitamin B9 yang sangat penting kepada wanita sebagai persediaan untuk mengandung dan sebagai agen pertumbuhan dan pembinaan sel-sel dalam badan.
Ianya sangat penting untuk membentuk saraf tunjang bayi pada peringkat awal kandungan.

Folik asid juga dikenali sebagai folate yang di mana ibu disarankan mengambilnya semasa merancang untuk hamil dan juga di awal kehamilan. Kenapa mesti ambil folik asid? Kajian menunjukkan folik asid yang diambil sebanyak 400mcg sehari berupaya menghindarkan kecacatan pada bayi yang bakal lahir di mana ia selalu dikaitkan dengan kecacatan tulang belakang atau lebih dikenali sebagai spina bifida.Mereka yang mengambil asid folik dengan jumlah berikut dapat menghindarkan sebanyak 70% peluang selamat dari kecacatan tersebut.

                 


Actually, acid folid ada dalam makanan seharian kita seperti daging lembu, barli, keju, ayam, sayuran hijau, hati, susu, cendawan, ikan tuna, ikan salmon & buah kurma

So, kepada para ibu dan bakal ibu yang sedang hamil seperti saya, jangan culas untuk memakan acid folic ni... Saya faham, ubat ni mempunyai bau yang kurang menyenangkan!



No comments:

Post a Comment